fredag 31 maj 2013

Ogräs vs gräs: 1-0

Hittills i år har ogräset vunnit mot gräset. Vår gräsmatta tog  rejält med stryk under den långa vintern och fläckvis är gräset i princip borta. Vi har lagt toppdress på sina ställen och sått lite extra gräsfrön. Hoppas det hjälper. Vi har också spridit ut stroller +kombi nu - för att göda gräset och ta kål på ogräset. Nu ska alla miljarder maskrosor, smörblommor, klöver och framför allt tistlarna bort!! Kanske inte så miljövänligt men så får det bli just nu.

När väl ogräset är bekämpat måste mer gräs sås på de kala fläckarna. Vi får se om vi hinner....

Vad är det som bestämmer, eller vem är det som bestämmer, vad som är ogräs eller ej. Det undrade sjuåringen när han beundrade de få maskrosor som då tittade fram. Idag sa han: nu förstår jag varför de kallas ogräs :). Maskrosor överallt.

9-åringen lekte en ny lek. "Hur många olika sorters blommor kan man hitta i vår gräsmatta". Jag frågade aldrig om svaret för jag vill inte veta.

En vildvuxen trädgård på sina ställen vore inte helt fel. Men inte i vår trädgård. Vi bor inte i ett hus på landet med stooor tomt och inga grannar som stör sig. Tyvärr. Annars drömmer jag om vildvuxen blomsteräng, om bergspartier, om buskar och träd.

En annan gång...

Bild från Fotoakuten.se

1 kommentar:

  1. Kul att du tar upp det. Jag var också inne på grästankar i dag
    http://tradgardssurr.wordpress.com/2013/06/19/var-grasmatta-ar-gron-jag-ar-nojd-sa/
    Jag tror det är bra om man har många blommor i gräsmattan!

    SvaraRadera